U bevindt zich hier: Bands/Muzikanten > Partner > Erwin Musper

Erwin Musper

Geboren 11 december 1948 in Den Haag. Woonachtig in Limburg van 1949 tot 1984. Verhuisd naar de USA in 1991. Verslaafd aan muziek sinds hij "Tom Dooley" (1958) hoorde. Kreeg kort daarna zijn eerste gitaar.

1968
Erwin's eerste band was KEEM, een groep met Charles Bouwens, John Jacobs, Piet Volders en Martin Bouwens. De jongens woonden in Meerssen en Houthem. Erwin was daarin gitarist/zanger.

1970
KEEM speelt op de eerste (onofficiele) PINKPOP op de Gulpenerberg. Erwin wordt daar gespot door THE SHARONS, een reeds bekende band uit Maastricht. In die band zaten Pierre Beckers, Jo Robeers en Harry Heltzel. Een paar weken later wordt hij daarbij ingelijfd en wordt daardoor ook 'beroepsmuzikant'. De groep toert veel door Duitsland en zelfs het toenmalige Tschecho-Slowakije maakt kennis met de band. Er worden een aantal singles uitgebracht maar interne onenigheid leidt tot het einde van THE SHARONS.

1972
Erwin gaat door met Pierre en Jo onder de naam OPUS, met (heel kort) Chrit Mandigers als organist, die de bandnaam had overgenomen van een eerdere versie van de band. OPUS toert veel door Duitsland en Scandinavie. OPUS komt in kontakt met Jean Innemee en Conny Peters van THE WALKERS. Onder hun leiding wordt een single opgenomen met de titel 'OHIO SUN'. De door Erwin gezongen tekst "I'm a son of Cincinnati" blijkt een griezelig profetische klank te hebben, net als de naam OPUS ( zie 1991 / 2003). Vlak na deze single komt Bert Bessems de groep versterken als solo gitarist.

1974
Jean en Conny overtuigen Erwin en zijn makkers dat er een betere boterham te verdienen is in het zogenaamde danszalen circuit in Limburg. Alleen moeten er dan ook covers gespeeld worden. Ze gaan overstag, besluiten tot een naamsverandering en WINDMILL is geboren. Erwin verhuist van gitaar naar de toetsen. De groep wordt een groot succes in de regio. Volle zalen, veel fans die de groep overal volgen. WINDMILL neemt een viertal singles op: Angeline, Lelia, Amy, en For you to remember. Alleen de laatste wordt een bescheiden lokaal succes. Ab van Goor uit Heerlen vervangt in 1976 Jo Robeers op drums en zang. Ondanks een superdrukke agenda werkt de band in stilte aan eigen materiaal en wordt een demo opgestuurd naar Phonogram in Hilversum. Producer Dennis Kloeth hoort het materiaal en biedt meteen een platenkontrakt aan.

1977
KAYUTA HILL wordt opgenomen en Dennis stelt een naamsverandering voor. Dit wordt PARTNER en het gaat daarna razendsnel: de single wordt een grote hit en de groep gaat in de splinternieuwe Wisseloord studio's hun eerste album opnemen. 'A man size job requires a man size meal' komt in 1978 uit en ook dat wordt een grote hit. Hello popfestivals, goodbye danszalen.....

1978
PARTNER wordt uitgenodigd te spelen op PINKPOP. Een ware vuurdoop voor 55.000 mensen. Ook mag de band openen voor 10CC en worden er live concerten uitgezonden op radio en TV zoals Vara's Popkaravaan en Veronica's Countdown. Er volgen nog twee albums; 'On second Thought' en 'The sky is the limit'. Die worden echter geen grote hits en in 1981 besluit de groep er een punt achter te zetten. Echter tot op de dag van vandaag is ieder lid van PARTNER nog actief in de muziek en KAYUTA HILL komt nog regelmatig voorbij op de radio.

Het verhaal van Erwin gaat hier verder.
Vanaf het moment dat Erwin in 1972 een opnamestudio binnenstapte was er geen weg terug - 'Hier ligt mijn toekomst'. Hij was gefascineerd door de technische kant van de muziekindustrie.

1979
Dit werd een dusdanige obsessie dat hij uiteindelijk (samen met Jean Innemee, Conny Peters, Pierre Beckers en Charly Prick) een studio bouwde in het kasteel van Borgharen en tegelijkertijd een platenfirma startte onder de naam MARLSTONE. Deze vijf mensen hadden ieder een eigen idee over hun muziekprodukties, en Erwin wilde de pop en rock richting uit. Een van de eerste acts die zich kwam aanbieden was een jongen uit Nijmegen. Hij was door alle andere maatschappijen afgewezen, maar Marlstone zag het wel zitten. Die jongen was FRANK BOEIJEN, en Erwin en Pierre haalden daarmee hun eerste hit als producers binnen. Een ander idee van Erwin en Pierre was een album met verschillende Limburgse bands. Dit werd het nu legendarische "Southern Harvest" in 1978. Ook werden er twee albums met de Nederlandstalige hardrock band VANDALE in de Marlstone studio geproduceerd. Daarna besloot Pierre zich meer met de organisatorische kant van Marlstone bezig te houden. Erwin ging in het kasteel wonen en nam daar o.a. THE PRESS, THE CHAPLIN BAND en DECENNIUM op. In 1984 verkoopt Erwin zijn aandeel in MARLSTONE, en het platenlabel is tot op de dag van vandaag nog succesvol bezig in de Limburgse artiestenwereld.

1980
Erwin's studio kunsten werden opgemerkt door de platenfirma TELSTAR in Weert. Hij krijgt een kontrakt aangeboden als technicus/producer en begint aan een hele rits succesvolle opnames. Zijn eerste gouden plaat wordt een produktie met TOONTJE LAGER en het gaat helemaal loos met het album 'Virus' van DOE MAAR. Dit was ook de eerste digitale opname in Nederland en Erwin kreeg allerlei apparatuur in de studio om de eerste CD te maken. Bij de uitreiking van de platinum plaat voor Virus kreeg Erwin een CD en een prototype van de eerste CD speler. Er volgden nog een aantal mooie jaren in Weert, met o.a. een album met Maastrichtenaar LEON HAINES en twee albums met HERMAN BROOD plus een album met de Roermondse GIRLS WALK BY (met Gé Reinders in het Engels), maar Erwin kon zijn ervaring in 1977 in de Wisseloord studio's niet vergeten. Dus hij stuurde een briefje naar de studiomanager in Hilversum.

1984
Binnen een dag had Erwin bericht terug en en drie maanden later verhuisde hij naar Hilversum. Erwin wordt ook tijdelijk een 'talentscout' voor Phonogram en brengt de Maastrichtse zangeres BLANCHE ELLIZ binnen. Zijn eerste internationale act krijgt hij omdat hij de enige technicus in Wisseloord is met een beetje kennis van de Franse taal. PACO DE LUCIA neemt twee albums met Erwin op en zo begint zijn wereldreis....
Op het Nederlandse vlak produceert Erwin twee hit albums met ZINATRA, waar hij ook veel liedjes meeschrijft. Vervolgens een produktie met ROBBY VALENTINE die doorbreekt in Japan.

1986
Erwin werkt aan het album 'Hysteria' van DEF LEPPARD. Dit is een klus van bijna anderhalf jaar en verkoopt uiteindelijk 20 miljoen exemplaren. Tevens doet hij sessies met ELTON JOHN en MICK JAGGER. Zelfs een onverwachte opname en mix met METALLICA komt langs.

1988
Omdat een andere technicus ziek werd, wordt Erwin gevraagd om in Engeland BON JOVI live op te nemen. De producer van de band, BRUCE FAIRBAIRN, lijkt tevreden over de opnamen en vraagt Erwin's telefonnummer. Drie weken later krijgt Erwin een telefoontje uit de USA.... Bruce gaat een sessie produceren met DAVID BOWIE en vraagt Erwin of hij de opnametechnicus wil zijn. Dit is het begin van een langdurige samenwerking. Tussen 1988 en 1996 werkt Erwin aan albums met VAN HALEN (3), CHICAGO en SCORPIONS (5). Met die laatste band werkt hij in 1990 in Los Angeles aan hun album 'Crazy World'. Met de monsterhit 'Wind of Change' wordt dit een album dat 8 miljoen keer over de toonbank gaat. Door deze successen staat de telefoon niet stil; albums met DANGER DANGER, WARRANT, DAVID LEE ROTH zijn een paar van de hitalbums die volgen.

1991
Erwin verhuist naar de USA en strijkt neer in Florida. Hij werkt voornamelijk in de beroemde Criteria studio's in Miami en New River studio's in Fort Lauderdale. Een van de bands die hij naar de USA haalt is NORMAAL met wie hij hun hitalbum 'Gas d'r bi-j' aldaar opneemt. Naderhand volgen er nog vier albums. Erwin reist terug naar Duitsland en Oostenrijk om een album met een andere OPUS op te nemen (die van 'Live is life') Ook een album met het Engelse LAOS wordt in die tijd geproduceerd. Met de Amerikaan TONY CAREY neemt hij een jaar later een album op in München. In de tussentijd werkt Erwin ook aan een aantal soundtracks voor films, waarvan TWISTER en GLADIATOR de bekendste zijn. Ondanks dat Erwin in de USA woont, vergeet hij toch zijn thuisland niet. Hij blijft de Nederlandse scene volgen en werkt o.a. met VAN DIK HOUT, RACCOON, DE POEMA'S, BLØF, MENNEN en HENNIE VRIENTEN. Daarvoor vliegt hij over en zit weer in de Wisseloord studio's.

2000
Erwin heeft ook een huis in Hollywood gekocht en ontvangt daar een beroemde gast; ANOUK laat haar album 'Urban Solitude' door Erwin mixen en ze besluit om ook maar meteen in te trekken. Tot op de dag van vandaag zijn ze dikke vrienden en is Anouk al meermalen met haar kinderen op bezoek gekomen.

2003
Erwin besluit om toch weer zelf een studio te bouwen. Hij vind een gigantisch huis op een heuvel in Cincinnati, Ohio en bouwt zijn studio in een gedeelte van de woning (zie profetische woorden in 1972). Het duurt ruim een jaar voordat Erwin tevreden is, maar als de deuren opengaan is alles ook van wereldklasse. STUDIO THE BAMBOO ROOM wordt de naam (voornamelijk omdat er bamboe
i.p.v. hout op de vloer ligt). Eerste klant : ANOUK, die met DAN HILL liedjes schrijft voor haar album 'Who's your momma'. Een lokale band die bij Erwin binnenstapt heeft de naam OVAL OPUS..... Ook de SCORPIONS laten weer een album door Erwin mixen. Erwin duikt ook in de lokale scene en start een eigen label : YEAYEAYEAH RECORDS. Vanaf het begin van de studio tot op heden hebben meer dan vijftig amerikaanse artiesten hun album in The Bamboo Room opgenomen. Ook heeft Erwin een mobiele studio waar hij video en audio concert registraties mee maakt. Ook Nederlandse bands hebben de oversteek gemaakt. Onder andere : RIGBY, THE NEW SHINING, MENNEN,VANDERLINDE, MOOI WARK, MALADJUSTED, EXIT 31, TOUCHING TONGUES, WASTED, RORY MI, KING OF THE WORLD, LSB EXPERIENCE zijn langs geweest. Ook kwam de Groningse meidenrock band DUDETTES hun eerste album bij Erwin opnemen.

2014
In 2014 besluit Erwin met pensioen te gaan en verkoopt zijn Amerikaanse studio. Met zijn vrouw Danielle (uit Borgharen) verkast hij naar zuid Amerika. Ecuador om precies te zijn. In plaats van te hangmatten, kun je hem bijna dagelijks vinden in een weeshuis waar hij helpt met voedsel en muzieklessen, met dokters en ziekenhuis kosten, met muziek en engelse lessen. Erwin bouwt een nieuwe mix studio in zijn huis en sluist de netto inkomsten direct door naar de 70 kinderen in het weeshuis.